Om flickor och pojkar

 

I min bokblogg enligt O skriver jag självklart om böcker. Tanken är dock att jag ska skriva även här om böcker som jag tror kan användas i undervisningen.

Idag har jag läst Pojkarna av Jessica Shiefauer och min recension kan du läsa här.

Boken handlar om de tre vännerna Momo, Kim och Bella som är 14 år. De håller sig mycket för sig själva och uppfattas nog som udda av många. De är helt enkelt inte tillräckligt coola. De vill fortfarande vara barn och leker maskerad halva nätterna iklädda den ena fantasifulla kreationen efter den andra.

Hur får man vara? När är man barn och när blir man vuxen? Får/kan tonåringar leka? Vilka förväntningar har vi på tjejer och killar? Vilka stereotyper och könsroller finns? Under läsningen kan vi fundera kring hur dessa flickor är och hur de bemöts av skolans killar. Här tycker jag att även Schiefauers text är lite väl styrd av stereotypa föreställningar kring kön, men det hindrar inte att boksamtalen kring texten kan bli spännande.

Bellas passion är växter och en dag får hon en låda med frön och växter som hon beställt till sitt växthus. Bland dem finns en helt okänd blomma och det är den som är själva förutsättningen för historien. När flickorna smakar av blommans nektar blir de pojkar. Många nätter lever de därefter som pojkar, medan de på dagarna är tillbaka i sina flickkroppar.

Det finns mycket att diskutera kring kön, sexualitet och huruvida vår kropp alltid är den rätta för oss. Speciellt Kim njuter av sin starka, hårda pojkkropp och känner sig mer hemma i den än i sin ”vanliga” kropp. Som pojke vågar hon dessutom bryta gränser och tabun som hon aldrig vågat göra tidigare.

Genom att göra inbrott och stjäla bilar får Kim kickar som hon kommer att älska. Man skulle kunna säga att hon blir beroende både av att vara pojke, men också av att leva farligt.

Varför blir hon så annorlunda som pojke? Det är knappast så att alla killar röker, super, snor bilar och begår andra brott? Vad är det som gör att just den här rollen som lockar Kim?

Vänskapen mellan Kim och Tony är intressant. Eller är det kärlek? En flicka i en pojkes kropp som älskar en kille. Vad gör det henne till? Och killen som kramar sin kompis länge, länge, vad gör det honom till?

Vänskapen mellan Momo, Bella och Kim förändras när nätternas maskerader blir verklighet istället för fantasi. Medan Kim älskar sitt liv som kille är de andra mer tveksamma.

Hur kan en vänskap fortsätta när vännerna förändras så här mycket? Hur skulle du reagera om en kompis berättar att han eller hon vill förändra sin kropp som Kim? Hur viktig är egentligen kroppen och hur viktig är det inre för hur en person uppfattas?

Boken handlar om 14-åringar, men få jämngamla klarar troligen att läsa boken med behållning då den är väldigt komplex. Ingen bok man låter en hel klass läsa om det inte rör sig om en duktig niondeklass. På gymnasiet tror jag dock att den skulle kunna passa riktigt bra, men kanske att den tilltalar tjejer mer än killar. Det är lite svårt för mig att avgöra, då jag inte haft tillgång till blommans nektar, men jag kan tänka mig att det är så.

Pojkarna är en annorlunda och långt ifrån okontroversiell bok som jag tror kan vara spännande att läsa och diskutera, men den kräver en modig och fördomsfri lärare som bokcirkelsledare. Och läs boken själv först. Eller förresten lär den oavsett om du har tänkt att använda den i undervisningen eller inte. Det är en bra och tänkvärd bok.

Läs också:

7 thoughts on “Om flickor och pojkar

  1. Om författaren själv får göra en rekommendation, vill jag tipsa om att Pojkarna med fördel kan läsas i klass tillsammans med en informatör från RFSL. de är fantastiskt duktiga och har stor erfarenhet av att prata om sådana här frågor med unga!

  2. Hej!

    har du använt boken i någon klass? Hur blev det isf? Reaktioner från eleverna på innehållet? Fick du fler tankar efter deras reaktioner om hur det skulle kunna gå att använda den?

    jag kommer att låta en NA, åk 3 läsa den i höst, både som en del i ett större skoltema samt som en del av en framtida uppsats som inom något litteraturteoretiskt tema.

    1. Jag har använt den i trean i mindre läsgrupper och det har fungerat bra. De har då haft boksamtal som de spelat in och sedan skrivit en bokanalys utifrån temat identitet. I höst kommer författaren på besök och beroende på årskurs/er/ som ska gå tänkte jag läsa Pojkarna och/eller När hundarna kommer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *