… när vår skolminister, han som ska se till att skolan blir bra, men som också borde lyfta fram det som är bra. Istället sågar han både skolan och oss lärare gång på gång. Faktum är att han lyckas bra med att få alla att tro på den nattsvarta bild av skolan som han målar upp. Dessutom verkar hans mål att öka lärarnas status lite märkligt, med tanke på att han aldrig har något positivt att säga om oss.

Jag hoppas att Gustav Fridolin kan bli lärarnas nya språkrör. Att han kan hjälpa till att bygga upp det som Jan Björklund raserat. Förtroendet för en yrkesgrupp som han inte verkar ta på allvar. För nej, den största risken med Miljöpartiets förslag om att lärare ska få ordinera stöd till elever är inte att lärare försöker få bort bråkiga elever från sin klass, utan att det extra stödet anses för dyrt.

Självklart sågar Jan Björklund Miljöpartiets förslag. Det hör liksom till. Men hans uttalande är helt galet. Läs det här från SvD:

Björklund menar också att det är viktigt att flera professioner, som skolkuratorer och skolsköterskor, är med i beslut till exempel om att flytta en elev till en hjälpklass.

Björklund tror också att ”ordinationsrätten” kan öka kostnaderna, eftersom en lärare kan tycka att det vore skönt att bli av med en besvärlig elev i klassen.

 

Jag håller med om att en lärare ensam inte ska kunna besluta om extra stöd för en elev. Men att extra stöd skulle innebära att flytta en elev till en ”hjälpklass” visar hur dålig koll Jan Björklund har på skolan idag. Dessutom visar hans kommentar om att ”en lärare kan tycka det vore skönt att bli av med en besvärlig elev i klassen” visar hur lärarfientlig han är.

Det är sorgligt.


4 kommentarer

Killfröken · maj 28, 2012 kl. 5:09 f m

Men herre Gud vad är det för stöd man ska få ordinera tänker han!? Om jag ser att en av mima elever behöver mer lärartid så ska väl jag kunna lägga in enskild undervisning utan att skolkuatorn ska säga sitt!? Hon är himla trevlig men vet förhållandevis ingenting om sånt…

    Linda O · maj 28, 2012 kl. 10:57 e m

    Arbetslaget borde kunna lösa mycket tänker jag. Nu ingår visserligen både kurator, syv och specialpedagog i mitt arbetslag så det blir så att vi ordinerar tillsammans av bara farten.

ChristerMagister · maj 27, 2012 kl. 10:49 e m

Linda, jag förstår vad du menar med inställningen, men i det konkreta fallet måste jag ge Björklund rätt (och du vet att jag inte direkt gör det av bara farten…).

Det är tyvärr väldigt vanligt att lärares enda lösningsförslag är att flytta eleven till en ”hjälpklass”, och det handlar oftast i grunden om att den aktuella läraren är överbelastad och helt enkelt inte mäktar med någonting annat.

Björklund tycks vara inne på samma linje som jag (och du?), att det är elevhälsoteamet som ska ha ordinationsrätt, inte den enskilda läraren. Det öppnar bl a för att elevhälsoteamet ”ordinerar” en organisatorisk lösning för klassläraren så att arbetssituationen blir rimligare. Jag har precis skrivit om det här (missa inte det tidigare inlägget jag länkat till och förtydligandet i kommentarerna):

http://christermagister.wordpress.com/2012/05/27/ordinationsratt-for-larare/

    Linda O · maj 28, 2012 kl. 10:55 e m

    Om det är det han menar så kan jag hålla med, vi jobbar alltid tätt med ”elevvårdare”. Att ”ordinera” kan jag tycka att en enskild lärare kan göra, men ”remissen” skickas till elevhälsoteamet. Hur det orgniseras spelar egentligen mindre roll.

    Det jag reagerar mest på är att Björklund utgår ifrån att lärare inte gör en professionell bedömning, utan bara vill bli av med bråkiga ungar. Det händer säkert också, men kan knappast vara det som kommer att göra reformen dyr. Dessutom kan syftet med stöd till eleverna knappast vara att placera dem i det som Björklund kallar hjälpklasser?! Tycker att det är tråkigt att han inte för upp debatten på en högre nivå. Vi behöver t.ex. diskutera hur elever ska få det stöd de behöver och hur detta stöd ska se ut. Jag tycker att det brukar funka bra att stödet finns i klassrummet i form av två lärare, eller ibland en lärare/en fritidspedagog eller kanske speciallärare. Vi behöver också diskutera vad skolan får kosta och huruvida det verkligen är dyrt att sätta in mer resurser i grundskolan, eller bara en investering för framtiden.

Kommentarer är stängda.