Att bryta ihop och komma igen

Några dagar kvar innan alla högar är rättade och alla betyg satta. Det här är verkligen en orimlig tid sett till arbetsbelastning och jag undrar varför det blir så varje år. Jag har ändå jobbat som lärare sedan 1999 och borde ha lärt mig. När jag brutit ihop är det dags att komma igen. Då ska jag bestämma vilka uppgifter jag ska behålla nästa år och vad som behöver göras om. Något jag funderat mycket över är hur jag ska inleda kursen Svenska 1 för att skrämma eleverna lite lagom. Det har blivit tydligt i mina enskilda samtal med eleverna att det tar tid för dem att förstå att svenskkursen är så annorlunda och så mycket svårare än de varit vana vid. Kanske är det så med ämnen de ”alltid haft” och räknar med att de kan. Flera har uttryckt att de inte trodde att de skulle behöva lära sig så mycket nytt, men många är också de som är glada att de faktiskt gjort just det.

Svenska 2 är som alltid en svår kurs då den innehåller så mycket. Jag har just haft en läsprojekt om Selma Lagerlöf då eleverna läst kortromaner av henne. Även det har varit svårt, men de resultat jag fått ta del av hittills visar att eleverna lärt sig en hel del. Tidigare har många haft svårt att koppla författare-verk-epok, men nu verkar många fått grepp om det. Jag funderar därför på att inleda kursen nästa år med att läsa just Lagerlöf, eller i alla fall ha något gemensamt läsprojekt. Fördelen när många läser samma bok är att jag lätt kan stötta dem och att de dessutom kan stötta varandra. Nästa år ska jag dessutom ha samma klass i Svenska 2 och Historia 1b,  vilket gör att just kopplingen mellan verk och den tid då de skrevs känns lättare att få till. Det ser jag fram emot.

När det gäller Svenska 3 har det gått över förväntan. Visst har jag fått sparka lite extra på några elever, men speciellt det vetenskapliga skrivandet har fungerat bättre i år. Även där har jag gjort mallar jag är nöjd med och då de kom till lite för sent i år hoppas jag att resultaten blir ännu bättre när jag kan använda dem från början. Den största utmaningen med Svenska 3 är egentligen att hitta delar som lättar upp kursen. Det blir så himla tungt och tråkigt annars.

Det roligaste med läraryrket är att planera. Jag önskar nästan att jag hade en assistent som kunde jaga elever, rätta det sista och sätta alla betyg. Då kunde jag börja läsa och planera nya projekt istället.

Läs också:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *