I torsdags inleddes vår bokcirkel om Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck. Under första lektionen gick vi igenom planeringen där alla bokcirkelsträffar finns inbokade med tydliga instruktioner till vad som ska förberedas inför varje träff. Ibland ska frågor besvaras skriftligt, men oftast endast muntligt.

Syftet är självklart att de ska läsa en “riktig” ungdomsbok, men också att de ska få en gemensam läsupplevelse och träna på att diskutera sina tankar kring det lästa.

Läsningen inleddes med att jag läste första kapitlet högt och därefter pratade vi om Agnes och personerna runt henne. Vart har hon flyttat? Var bodde hon tidigare? Vad har hon gjort på sommaren? Vem är Karin? Vem är Lollo? Hur är hennes pappa? Och det svåraste om hur hon egentligen haft det i sin gamla skola och vem Nathalie är.

“Men det står ju inte” var en vanlig kommentar och nej det står inte “Agnes trivdes inte i sin gamla skola och en av dem som var elak mot henne hette Nathalie”. Hur kan man då veta? Vi letade ledtrådar tillsammans och de fem reglerna som Agnes satt upp ger oss många sådana. Hon vill vara normal, mindre pluggig, öppen och glad. Troligt är då att hon inte varit sådan tidigare.

Vi pratade också mycket om  föräldrar och det Agnes säger om att föräldrar inte kan hjälpa sina barn med alls när de har blivit 16-17 år.

Flera elever överraskade mig väldigt mycket. Det kan nog bli bra det här. Dealen är att alla testar att läsa ytterligare fyra kapitel tills på torsdag och därefter är det fritt fram att byta bok om man vill Jag hoppas så klart att många antar utmaningen som det ändå är att läsa en ungdomsbok som inte är tillrättalagd eller förenklad.

Fortsättning följer!

Kategorier: Undervisning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.