Jag tittar på filmer med Trevor Dolan. Om varför det är bättre med formativ bedömning, varje lektion, istället för ett prov i slutet av en undervisningsperiod. Speciellt om den undervisningsperioden har innefattat en massa passiva elever. Eller att vi inte väntar in de elever som faktiskt kan, utan endast samtalar med de 5-6 elever som räcker upp handen.

Trevor Dolan inspireras mycket av Dylan Wiliam och de är inne på samma spår.

Visst är det som Morrica säger att det är mycket troligt att internationell forskning funkar även på svenska elever.

Utvärdering, förväntningar och samverkan. Nyckelorden.

Det jag älskar med mitt utvidgade kollegium är just samarbetet med andra lärare som vill utvecklas tillsammans.


2 kommentarer

Magda · 4 april, 2013 kl. 09:12

Trevor hade så många kloka tankar och konstruktiva idéer! Tack för påminnelsen! Tror jag ska ägna en del av min dag att fortbilda mig mha dessa, och andra, filmer!

    Linda O · 5 april, 2013 kl. 11:57

    Jag behöver lyssna på kloka personer ibland när pratet om betyg och nationella prov blir för påtagligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.