bild(27)

Efter en tur till biblioteket med försenade böcker landade jag på jobbet en kvart före åtta. I arbetsrummet sker, som alltid, en hel del informella möten och dagens första kvart hann vi tala om ett par elever och klura ut hur talsyntesen fungerar på våra sjuors nya iPads.

Klockan åtta kör vi arbetslagsmöte, ett trött sådant den här veckan. Trots detta är det en bra start. Vi går igenom veckan som kommer, delar upp eventuella ansvar och informerar om saker som t.ex. gäller våra mentorselever. Innan första lektionen hinner jag titta igenom mitt schema för veckan och listan med saker som måste hinnas med. Jag har försökt med en massa olika former för detta, men landat i att det som passar mig bäst är att ha en bunt med mina veckoscheman och skriva korta anteckningar där.

8.45 dyker mina trötta nior upp. De flesta av dem. Vi börjar med att gå igenom klassens planeringssida, där alla lärare skrivit in vad som händer i veckan och om eleverna har läxor eller prov.  Planeringen glider över i engelska och idag startar vi ett nytt projekt.  Eleverna ska läsa en engelsk bok och göra olika uppgifter varje vecka. Eftersom de valt olika böcker ligger fokus mycket på att skriva om huvudpersoner, handling, teman och budskap. De ska också välja ut bra citat och kommentera dem, samt skriva egna frågor till texten, som de också besvarar.

I planeringen finns alla uppgifter  beskrivna och dessutom självklart kopplingar till det centrala innehållet och kunskapskraven i engelska för år 9, med exempel på hur varje kunskapskrav konkret tränas under just det här projektet. Matrisen ska in i Unikum också, men det har jag inte hunnit ännu.

I princip alla har en bok, de andra får gå med till biblioteket och fixa en. På torsdag kör vi igång på allvar.

Efter första engelsklektionen har de tio minuters rast. Jag stannar kvar i klassrummet och förbereder nästa lektion. Fram till lunch har jag nu niorna i halvklass, en grupp i taget medan resten har NO-labb. Mellan dessa lektioner är det bara fem minuter, vilket betyder att min första riktiga paus är vid lunch, efter det att jag ätit tillsammans med eleverna.

Halvklass är lyxigt. I vår har jag fler lektioner än i höstas, men det betyder också att jag har halvklass både i nian och i en sexa. Ett perfekt tillfälle att få höra eleverna tala engelska. Idag har vi suttit i ring och de har fått berätta om de länder de just skrivit arbeten om. De har också fått träna på att ställa frågor till varandra, något som är riktigt viktigt under de nationella provens muntliga del. Några var riktigt nervösa och ville slippa, vi gjorde en kompromiss: de fick prata lite och ska sedan få en ny chans i den mindre språkvalsgruppen på torsdag.

Det lustiga med att ha två halvklasser är att ryktet om  vad vi gjort sprider sig till grupp två, vilket kan leda till en del reaktioner. Nu var det “va´? får vi inte ha papper” och “jag tänker inte prata”. Hur lösa? Vi ska ha ett samtal, kika i pappret om du vill och behöver och så den vanliga kompromissen, säg lite på engelska och fyll på vid annat tillfälle. Just nu står några i panik och fyller på kunskaper efter att klasskamraterna berättat precis vad vi gjort. De är för söta.
Och nervösa. Det är en sak jag tycker är lite tråkig, att det muntliga i engelskan ger sån ångest för vissa. Nu funkade det rätt bra, men ett samtal som de inte kan förbereda gör många nervösa. V i avslutar lektionen med att fundera över varför vi gjorde det vi gjorde och vad de kan ta med sig från lektionen. I den bästa av världar hinner jag göra det efter varje lektion.

11.10 är det dags för lunch. Jag skickar iväg eleverna, plockar lite i klassrummet, dubbelkollar frånvaron och fyller i den. Ungefär kvart över är jag i Bamba (matsalen) och sätter mig och äter tillsammans med några elever. Vi pratar om helgen och om veckan som ligger framför oss.

En knapp halvtimme har jag lunch, hinner med dagens första kopp kaffe och en genomgång med kollegorna av morgondagens uppsamlingstillfälle för de som var sjuka under nationella proven i svenska. Det blir mer snack om jobb än riktig paus idag.

Klockan 12 börjar första lektionen efter lunch. Jag har sexorna i engelska och de ska avsluta sitt projekt som vi kallar My person. På torsdag ska de kunna berätta lite om sin person i halvklass och de ska också göra en dialog tillsammans i par. Jag gör självklart paren. Under större delen av lektionen jobbar de själva. En elev i sjuan har problem med sin iPad och eftersom jag blivit den alla frågar om datorer och paddor dyker han upp i mitt klassrum. Jag försöker hjälpa honom, samtidigt som jag håller koll på klassen. En av eleverna är mer bekymrad än annars. Hen är oroad över de nationella proven.

Inte heller efter denna lektion hinner jag med någon rast, då en elev dröjer sig kvar i klassrummet. Det är ganska vanligt. Jag förflyttar mig, datorn och iPaden till ett grupprum där jag har några elever i sjuan som valt att inte läsa språk av en eller annan anledning.

Idag bestod spru-gruppen av endast tre elever och eleverna fick chansen att muntligt redovisa sin bok de läst. Detta borde de spelat in och skickat till mig, men nu löstes det under lektionstid. Skönt för alla inblandade. 14.10 slutar denna lektion och jag ger mig av till kopieringsrummet för att göra en extra kopia av en elevs uppgifter för att skicka hem, tillsammans med utförliga instruktioner som föräldrarna vill ha för att kunna stötta.

Strax före halv tre hinner jag med en kort paus och till och med gå på toa. Lyx de flesta dagar att faktiskt hinna kissa. Kanske för mycket information, men ett tydligt tecken på att det absolut inte finns någon tid över. I personalrummet diskuterar jag ordning, reda och frustration med en kollega. Chefen har bakat och det gör att jag faktiskt sitter kvar ett tag. Jag plockar också ur och i diskmaskiner, då det är vårt arbetslag som har hand om personalrummet den här veckan.

En kvart senare är jag på mitt arbetsrum och landar vid mitt galet stökiga skrivbord. Dags att samla ihop de nationella prov som några elever ska göra imorgon. Jag ansvarar för att starta upp för alla de sexor som missat första provtillfället.

Har eleverna garage band? Något jag behöver undersöka, men  lyckas inte få klarhet i om de borde fått det, men inte fått tillgång till det, eller om de inte kommer att få tillgång till det alls. Hade velat använda programmet till podcast-inspelning, men får hitta en plan B.

Planeringstiden på en timme, en av de få jag har under veckan, har gått åt till kopiera och administrera på annat sätt. Tjugo minuter kvar tills det är dags för konferens och det gäller att prioritera. Mail till föräldrar får gå först idag. Sedan tittar jag snabbt igenom morgondagens lektioner och inser att första lektionen måste planeras upp bättre.Skriver ett inlägg i klassens blogg. Några rättningshögar hinner jag inte med idag heller. Istället fastnar jag återigen med en elev som dröjt sig kvar i skolan. Jag har inte hunnit prata alls med hen under dagen och får en stor kram. Just under vägen från arbetsrummet till kopieringsrummet är det lätt att fastna och dessa möten är viktiga att hinna med, trots att stressen över allt annat jag borde göra egentligen är stor.

Halv fyra börjar dagens APT. Det betyder att vi jobbar till 17.00 istället för 16.30 som vi brukar. Om jag glömt det? Självklart. På APT får vi fundera över några punkter på årets medarbetarenkät där skolan hamnat väldigt lågt. Det handlade om den psykosociala arbetsmiljön och balansen mellan arbete och fritid. Det tror jag är värt ett eget inlägg.

Sedan ska kommunen tydligen få nytt lönesystem som vi måste sätta oss in i. En halvtimme läggs på det. Känns sådär produktivt om jag ska vara ärlig. Roligare är det att kika igenom niornas ansökningskvitton till gymnasiet.

Klockan 17.00 avslutas dagens arbetsdag på skolan.

Väl hemma är tanken att jag ska hänga på en webföreläsning i min engelskakurs som startar 18.00. Jag inser snart att det är omöjligt och att jag får göra det vid senare tillfälle. Går dock in på kursportalen för att dubbelkolla vilka uppgifter som ska göras den här veckan.

Kikar sedan igenom twitterflödet, för att se om det hänt något kul och/eller intressant. Författar också ett mail till kollegorna om Edcamp Gbg 20/3, något jag borde gjort under dagen. En halvtimme vid datorn som i mångt och mycket handlar om arbete.

Efter det att barnen nu gått och lagt sig borde jag verkligen ta tag i mina studier, men nej idag orkar jag inte. Jag kopplar ner!

 

Arbetstid på skolan: 8 h och 45 min

Arbetsrelaterat hemma, förtroendetid och fortbildning: 30 min

Läs också:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.