Idag tog jag och grabbarna O sovmorgon. Jag var på plats på jobbet kvart i nio. Vandringen genom skolans vansinneslånga korridor tog ett tag, då jag passade på att prata lite med några elever på vägen. Bra att kolla lite hur de mår. Några frågade om dagens lektioner och vad vi ska göra. Väl på plats vid skrivbordet knackar det på dörren till arbetsrummet och en av mina mentorselever lämnar en lapp om att hon ska till tandläkaren senare. Vi pratar tandläkarskräck ett tag.

Strax efter nio tittar jag igenom dagens schema och funderar över om det är något jag ska förbereda. Jag skriver ut dokumenten till ett avsnitt Newsreel easy, som jag ska använda i min sprugrupp i sjuan. Upptäcker också att det faktiskt finns en quiz att göra på datorn och mailar länk till dem istället för att kopiera.

9.15 har jag lektion med de flesta niorna, utom de som har extra stöd i matte. De har en EA-lektion, dvs eget arbete och jobbar med det de behöver. Jag sitter bredvid en av mina mentorselever som har panik för en religionsuppgift som hen skjutit upp allt för länge.

10.05 slutar den lektionen och nästa börjar 10.25. Här hinner jag med en snabb kopp kaffe och fixa lite med diskmaskinerna. En kollega har handlat till eftermiddagens fika och jag hjälper henne att packa upp.

10.25 är det Spru. Idag är de fem elever, men en dyker upp 10 minuter för sent. Vi kör Newsreel easy och de fixar det riktigt bra. Därefter ställer jag lite fler frågor och vi pratar om huruvida en rymdresa vore kul och vilka länder på jorden de vill besöka. Jag brukar passa på att låta dem prata när vi ses i en liten grupp. Därefter jobbar de med att förklara engelska glosor på engelska. Svårt, men nyttigt. Tanken är först att de ska hjälpas åt i ett gemensamt google-dokument, men det blir kaos. De får istället kopiera och starta egna dokument.

11.15 är det dags för lunch. Eleverna ska lämna in sina iPads i klassrummet och eftersom de haft språk på olika håll tar det tid innan alla fått gjort det. Efter tio minuter kan jag ta mat, men behöver spring iväg och låsa upp klassrummet för ett par eftersläntrare. Ungefär 20 i tolv går jag vidare till personalrummet. Idag blir lunchrasten knappt 20 minuter. Arbetslaget samlas i arbetsrummet strax före tolv för att organisera dagens mentorstid. Två lärare behöver göra annat och deras mentorselever delas upp bland oss andra. Jag har min mentorstid i matsalen och där finns det plats för många.

En dryg halvtimme lägger jag på extra engelska med några elever som ännu inte nått E. Jag fortsätter att hjälpa eleven från i förmiddags med religionsuppgiften, hämtar en boklåda till några elever som vill läsa på engelska och går sedan runt bland eleverna och kollar läget. Med några elever har jag enskilda samtal, andra pratar jag bara snabbt med. Jag brukar inte hinna ta ut alla varje vecka, men vill i alla fall hinna prata med alla.

När det är tio minuter kvar kommer kommentaren: “Snälla, kan vi inte få sluta tidigare?” och jag svarar som vanligt nej, det är inte snällt att missa lektionstid. Fortsätter de med “Men snääälllaaa”, som nu, blir svaret “snäll är för mesar”. Vi slutar 13.20, inte en minut tidigare. Det betyder att jag inte kommer ifrån salen förrän 13.25 och 13.30 ska jag vara på möte. Kommer på att jag glömt gå på toa och hinner precis, innan jag springer vidare.

Under en knapp timme får arbetslaget information om språkstörning av en expert i kommunen, då vi har ett flertal elever med denna diagnos. 14.30 är vårt arbetslag ansvariga för fika för all personal, vilket betyder att vi behöver vara där lite innan och fixa efteråt. 15.15 träffas arbetslaget för en sista kvart. Inte mycket “vanlig” konferens den här veckan och vi har en del att prata om, varför vi drar över lite.

Tillbaka vid skrivbordet dubbelkollar jag schemat för morgondagen och går för att kopiera läsförståelseträning för mina spru-elever i nian. På vägen till kopieringen träffar jag dramapedagogen, som undrade om jag ville hjälpa henne med en kurs på elevens val senare i år,  om att våga tala inför klassen. Det vill jag absolut och vi bollar idéer i några minuter. I kopieringsrummet har någon lämnat kopiatorn med en massa trassel i (skottpengar på det) Jag fixar, trixar och kopierar sedan. Klockan har hunnit bli fyra och om en kvart ska jag ha utvecklingssamtal. Läser igenom informationen på Unikum igen för att förbereda mig. Hinner också besvara ett par mail.

16.15 vandrar jag iväg i korridoren för att möta upp inför utvecklingssamtalet. En halvtimme går snabbt, men samtalet blev bra. Läser mail, svarar på ett sista mail, samlar ihop mig och lämnar skolan tio över fem.

Hemarbete då? Jo det blev det idag. Skrev ett jobbrelaterat mail som krävde lite mer betänketid. Tittade också på en webb-föreläsning till min engelskakurs (nästan hela) och gjorde uppgifter (några av dem) till densamma. Det tog nästan exakt 1.5 timmar. Sedan orkade jag verkligen inte mer.

Tid på jobbet (exkl lunch som borde varit 30 minuter) 7 h 55 min

Tid hemma, förtroendetid, fortbildning: 1h 45 min

Sammanlagt tid på jobbet den här veckan: 23 h 40 min

Sammanlagd tid hemma: 2h 45 min

 

 

Läs också:


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.