Har landat vid köksbordet efter en givande studiedag. Jaha, undrar du säkert – något speciellt eller??? Nej inte alls bara det att vi får tid att prata med varandra om pedagogiska saker. Vi har tittat över våra handlingsplaner och diskuterat hur och när vi “screenar” våra elever. Vad är relevant och hur går vi till väga? Vem gör vad? Några timmar i smågrupper med engagerade kollegor – det är vad vi behöver.

På vår skola försöker man se hela barnet – det är minst lika viktigt att rasterna blir meningsfyllda. Om barnen har roligt på rasterna blir det oftast inga konflikter och då är det enkelt att starta upp en ny lektion.
Vår skola har satsat på trivselledarprogrammet! Jag har märkt skillnaden i klassen när barnen har något roligt och meningsfyllt att göra på rasterna.

Idag har även vi pedagoger fått pröva på! Vi har lekt!!! Vi fick pröva på 8 olika roliga lekar som barnen leker på rasterna! Underbart att få vara delaktig i det. Det kan förhoppningsvis underlätta för trivselledarna när de har lärare ute på rasterna som kan stötta dem i lekarna! Vill starkt rekommendera att din skola kikar lite närmare på Trivselledarprogrammet!! Programmet är utformat från förskoleklass till åk 9. På vår skola är det elever från åk 2 – 6 som är trivselledare. De får utbildning och coachning under terminens gång. Under rasterna försöker de få med alla elever från förskoleklass till 6:an!

Läs också:


Britt-Marie

Jag heter Britt-Marie - mamma till Linda. Jag har snart jobbat 42 år som lärare i åk 1 - 3 och jag tycker fortfarande att det är världens bästa jobb! Detta trots att vårt arbete förändrats så enormt under dessa åren. Hur lyckas man då hålla entusiasmen levande??? Ja, det är ganska enkelt om man är fortsatt nyfiken och vågar ta till sig nya rön - att ständigt söka kunskap är också viktigt! Drivkraften får man från de fantastiska elever och föräldrar som man mött under årens lopp. Jag har detta läsår en trea - det är för övrigt den 14:de trean jag mött under mina år som lärare!! Att få vara med i Lindas blogg blir ytterligare ett lyft! Hoppas jag kan bistå med något som kan kan vara till glädje!

2 kommentarer

Paula · 6 mars, 2014 kl. 11:29

Visst är det befriande och givande att få ägna en hel dag åt att fördjupa sig i diskussioner om lärande i olika former? Det är de dagarna en inser hur väl en behöver det. Tid till reflektion och tid att tala till punkt.

    Britt-Marie · 6 mars, 2014 kl. 23:46

    Så rätt så!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.