Jag började min lärarbana på låg- och mellanstadiet, men snart var det högstadiet som gällde. Då undervisade jag i svenska, SO och engelska. Från högstadiet till det som då hette IV, nuvarande IM och den del som har fått namnet Individuellt Initiativ. Några år blev det på Språkintroduktion. Jag startade upp programmet, som då hette IVIK, tillsammans med en kollega, pluggade svenska som andraspråk och det ämnet blev verkligen ett ämne jag brann och fortfarande brinner för.

Sedan gick varselvågen över gymnasiet och under detta läsår har jag vänt åter till högstadiet. Ett år som blivit bättre, roligare, men också tyngre, än vad jag trott. Det där att ägna en massa tid åt dsiciplin är inte riktigt min grej. Och så idag blev det klart att det blir gymnasiet för mig igen nästa läsår. För första gången ska jag bli ”riktig” gymnasielärare på ett högskoleförberedande program. Denna lagom knäppa fröken ska undervisa i svenska på Estetiska Programmet och det känns riktigt kul.

Nu ska sommaren ägnas åt att fundera på hur svenska 2 och 3 egentligen funkar. Jag har bara haft svenska 1, eller egentligen svenska A, förut. Alla tips mottages gärna!

Kategorier: Lärartankar

5 kommentarer

Paula · juni 6, 2014 kl. 3:56 e m

Kul, grattis! Vilken skola blir det?

    Linda O · juni 11, 2014 kl. 9:45 e m

    Lerums gymnasium där jag var förut, men då på IM. Har du svenska?

Camilla Andersson · juni 6, 2014 kl. 1:29 f m

Litteraturhistoria är ju grundläggande i svenska 2. Helst ska man ta sig igenom allt men det hinner man ju knappast. Tänk på analyser för att kunna nå de högre betygen.

Arbeta med muntlig framställning eftersom retorik är en punkt man trycker på och i svenska 3 kommer nationella provet innebära ett argumenterande tal. Till retoriken bör stilfigurer behandlas. Arbeta med vad argumentering innebär. Jag gjorde talanalyser av kända tal, med fokus på känsloargument och faktaargument. Jag skulle använda mig av varlrörelsen som en utgångspunkt.

Skriv varierade texter. I Svenska 3 kommer NP innebära PM-skrivande. Det bör man öva på. Jag skrev argumenterande texter redan i svenska 2. Vi skrev också ett fördjupningsarbete där källor och struktur var i fokus i svenska 3. Andra texter vi skrev var inlägg, analyser, PM (mer än en gång för övningens skull).

Det står teater i svenska 2 :). Ha, ha kan man ju säga då om man bor i stad med teatermöjligheter. Jag gissar att esteteleverna inte har problem med det. Det hade mina lite mer problem med men jag undervisar på ett yrkesprogram och det är inte samma sak.

I svenska 2 ska man titta på språken i Norden och i svenska 3 svensk språkhistoria.

Jag skulle koppla svenska 2 till deras program men även till kulturhistoriakursen. Det går säkert att samarbeta kring områden med historieläraren.

Grattis och välkommen till gymnasieskolan. Det är kul och väldigt annorlunda att undervisa på gymnasiet jämfört med grundskolan.

    Linda O · juni 6, 2014 kl. 11:58 f m

    Tack för alla tips! Jag har ju jobbat på gymnasiet, men på IM och lite på yrkesprogram, men aldrig haft en ren gymnasietjänst. Riktigt kul. Är ganska glad att jag läste senaste svenskkursen ganska nyss, där ingick t.ex. 7,5hp retorik.

      Camilla Andersson · juni 7, 2014 kl. 7:55 e m

      Om du jobbat på IM så är det ju mellanting till gymnasiet och högstadiet. Kanske lite annorlunda med fördjupningskurserna. Lycka till och hoppas det går bra.

Kommentarer är stängda.