När jag skrev om skrivarboken Skriv om och om igen nämnde jag att jag startat en skrivarblogg för mina elever. Varje vecka publiceras en ny skrivövning och tanken är att bloggen dels ska fungera som ett stöd för de elever som har svårt att komma på vad de ska skriva, men också att de elever som vill arbeta lite extra ska kunna hitta något att göra.

Flera av mina elever läser merparten av veckans lektioner på ett nationellt program och det betyder att de behöver ta stort eget ansvar för sina studier i svenska. Jag diskuterade det senast idag med två grabbar som tycker att de inte hinner med svenskan då de har så mycket annat att göra.

Det är självklart ett val, men för mig känns det rätt självklart att det ämne som ger dem behörighet borde prioriteras. Det tycker de också, men svenskämnet kräver en hel del, speciellt om kursen du läser är svenska som andraspråk och du inte är van vid att skriva eller diskutera ens på ditt egna språk.

Hur har då bloggen fungerat? Ganska bra måste jag säga. Jag slipper kommentarer som “jag har ingenting att göra” eller “jag vet inte vad jag ska göra” eller “du har inte gett mig någon uppgift” eller vad det nu kan vara. Jag tror på elevens egna ansvar och då måste jag som lärare ta ansvar för att det blir så lätt och smidigt som möjligt.

Hur skrivövningarna ser ut?

En del bygger på de 30 korta frågor om sig själv som många bloggare svarade på i vintras, men med tydliga stödfrågor. Det finns också uppgifter som går ut på att beskriva en bild, person, plats eller känsla. Vissa övningar tränar diskussion och argumentation och jag har också lånat en del idéer från Skriv om och om igen.

Om eleven skriver texten i sin blogg eller ännu hellre som ett google doc behöver jag dessutom inte hålla reda på några papper. Det gillar jag!

Hur använder du bloggar i undervisningen?

 

Läs också:


2 kommentarer

Mia · 4 mars, 2011 kl. 20:55

Jag har hittills inte använt bloggar alls i undervisningen, så alla mina tankar handlar bara om hur jag tror att det skulle kunna vara. Hur gör du i praktiken: skriver eleverna sina svar i kommentarerna? Är bloggen öppen för alla eller kräver den registrering? Kommenterar de varandras inlägg?

    Linda O · 5 mars, 2011 kl. 19:26

    Jag har svårt för papper och tycker att det är skönt om eleverna själva tar ansvar för uppgifter, att använda bloggar på olika sätt fungerar då jättebra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.